Mysterium, deducció a l'estil Dixit

Un joc cooperatiu amb moltes visions

Administrador

Nit de Samhaim (Halloween). Els mons visible i invisible es toquen. Diferents vidents heu estat convidats a una sessió per descobrir la veritat rere la mort de l’esperit que encanta la mansió.

Sota aquesta premissa trobem Mysterium un joc cooperatiu que ja torna a estar disponible després d’una primera edició que es va esgotar en qüestió de dies. Tota una obra d’art molt original.

A la recerca de l'assassí

Un dels jugadors interpretarà el paper de l’esperit i la resta seran els vidents que han de resoldre el misteri. El joc es desenvolupa en dues fases diferents: reconstruir els fets i descobrir al culpable. La primera fase té una durada de set torns que representen les hores de connexió entre els mons i per tant el límit de temps per resoldre el misteri. Durant aquesta, l’esperit es comunicarà amb els vidents per donar-los pistes sobre la seva mort, però no serà fàcil. Ha passat molt temps des de la seva mort i està molt dèbil. No recorda els detalls i no es pot comunicar verbalment. Haurà d’intentar reconstruir els fets enviant visions als vidents. A cadascun li farà arribar un sospitós, un escenari i un arma del crim.

L’esperit compta amb una pantalla on es guardarà tota la informació que ha de donar als diversos vidents.

Visions amb la mecànica Dixit

Mysterium ha estat objecte de moltes comparacions i d’alguna manera podríem dir que el joc és una barreja entre Cluedo i Dixit. La comparació amb el primer és molt clara. Hem de descobrir l’assassí, l’escenari i l’arma del crim. I amb el Dixit? En què se li assembla? En el format que tenen les visions.

A l’hora de fer arribar una visió a un vident, l’esperit compta amb tot un seguit de cartes il·lustrades molt semblants a les del Dixit (ambdós jocs comparteixen un il·lustrador). El mort haurà de triar quines cartes li dóna a cada jugador per tal de que descobreixin la informació corresponent en cada moment.

El primer serà descobrir el sospitós. Sobre la taula hi haurà diferents cartes amb personatges en funció del número de jugadors. Les visions que enviï el fantasma hauran de servir perquè els vidents siguin capaços de trobar pistes que apuntin al seu sospitós. Tots els vidents poden discutir entre ells la interpretació que fan de les diferents cartes i es poden ajudar. Fins i tot poden fer servir les seves fitxes de clarividència per apostar si les deduccions dels seus companys vidents són correctes o no.

Un cop tothom ha votat per la seva carta, l’esperit farà saber si les seves suposicions són correctes i es guanyaran punts. Tots els vidents que hagin encertat llavors rebran visions per l’escenari del crim en la següent ronda. Es continuarà així fins que tots els vidents hagin aconseguit endevinar el seu sospitós, el seu escenari i la seva arma del crim.

Semblança amb el Dixit

Tot i que la mecànica de joc és la del Dixit, l’objectiu és completament diferent. El Dixit és un joc creatiu en el que hem de triar una de les nostres cartes i saber donar una pista sobre ella que no sigui ni massa evident ni massa complicada. En canvi en el Mysterium haurem de buscar idees per relacionar cartes. La carta sobre la que s’ha de donar pista no es pot triar sinó que ja ve donada. Hem d’intentar ser el més directes possibles amb les visions.

És molt important que l’esperit escolti amb atenció les divagacions dels vidents per poder donar pistes que puguin interpretar més fàcilment. 

Descobrint al culpable

Un cop tots els vidents han aconseguit descobrir el seu conjunt de sospitós, escenari i arma ja estaran en disposició de resoldre el misteri. L’esperit recupera la memòria en aquest punt triant quin conjunt és el vertader. Llavors ha de fer arribar tres noves visions als vidents. Una per assassí, una per escenari i una per arma, però no tots podran veure-les totes. En funció dels punts de clarividència acumulats, els vidents podran veure d’una a tres cartes. A mida que les vagin rebent les visions, aquests votaran quin creuen que és el conjunt de cartes correcte. Si la majoria encerta, llavors hauran resolt el cas i l’esperit quedarà alliberat.

Una experiència diferent

Mysterium és un joc cooperatiu diferent. No s’enfronten tots contra el joc ni tothom té el mateix paper sinó que el jugador que fa d’esperit és clau perquè el joc funcioni. A més, perquè l’experiència de joc sigui satisfactòria aquest ha de guardar silenci durant tota la partida!

Mysterium

Nº de jugadors: 2-7
Edat: 10+
PVP: 40 €
Editorial: Asmodee
Autor: Oleksander Nevsky i Oleg Sidorenko
Disponible per provar a Via Lúdica.

Subscriu-te a la nostra Newsletter

La millor manera d'estar al dia de totes les novetats de Via Lúdica.