Magic Maze, un dels grans jocs d'aquest 2017

Un joc cooperatiu en temps real.

Administrador

L’editorial 2 Tomatoes va començar el seu camí amb el seu Lord of the P.I.G.S. a través de Kickstarter per després fer una nova campanya de mecenatge a Verkami. A partir d’aquí no han parat de buscar nous projectes i l’any passat ens van sorprendre quan es van encarregar de la distribució al nostre país de joc de miniatures ambientat en la sèrie de còmics de The Walking Dead (The Walking Dead: All Out War).

A principis d’aquest 2017 van ampliar el seu catàleg amb Guilds of London, un joc d’estil europeu de control d’àrees que ens va encantar. Però ha estat aquest estiu quan s’han reafirmat com una editorial a tenir molt en compte ja que ens han portat Magic Maze, un dels nominats al premi Spiel des Jahres. A més compta amb el Seal of Excellence de The Dice Tower. Sense cap mena de dubte és un dels grans jocs d’aquest 2017. 

Descobrint el mapa

Magic Maze ens presenta a un mag, un guerrer, un elf i un nan que han estat desposseïts de les seves pertinences. Per aquest motiu es veuen forçats a robar en el centre comercial “Magic Maze” local tot l’equipament que necessiten per a la seva pròxima aventura. Primer acorden cartografiar el centre comercial sencer per trobar la botiga favorita de cadascú i després la sortida. Per complicar les coses als guàrdies de seguretat decideixen que robaran les quatre botigues de forma simultània i després es dirigiran a la sortida.

Aquesta és l’esbojarrada premissa de Magic Maze. Tots els personatges comencen en la lloseta inicial del centre comercial i la resta s’hauran d’anar descobrint a mesura que es va explorant el mapa. Es tracta d’un joc en temps real en el que tots els jugadors poden moure tots els personatges al ritme que vulguin, però hi ha una limitació. Cada jugador només pot fer uns moviments concrets. Al principi de la partida es reparteixen unes llosetes de moviment en funció del número de jugadors de manera que cadascú només podrà realitzar les accions de la lloseta que té al davant, ja sigui moure en una direcció (nord, sud, est o oest), pujar i baixar escales mecàniques, explorar per descobrir una nova peça de centre comercial o utilitzar els portals de tele-transportació per aprofitar dreceres.

Abans de poder dur a terme el robatori i emprendre la fugida serà necessari descobrir totes les peces de mapa. Entre tots els jugadors hauran d’aconseguir portar a l’heroi necessari a la lupa del seu color en l’extrem d’una lloseta. Llavors el jugador encarregat de l’exploració podrà posar una fitxa en aquell extrem per ampliar el mapa. Un cop s’ha descobert tot el mapa, cada heroi haurà d’arribar a la seva botiga (marcada amb el seu color). En aquest moment es desactivaran els portals (ja no es podrà fer servir la tele-transportació) i començarà la fugida. Si s’aconsegueix fer sortir a tots els herois es guanyarà la partida.

A priori el joc pot semblar molt fàcil. Fer els moviments que li toquen a cadascú, explorar el mapa, portar als herois al seu punt específic i sortir. On trobem la dificultat? El temps per dur a terme la missió és limitat i per norma general no es pot parlar.

Una aventura cooperativa

No poder parlar és el que genera les situacions més divertides en aquest joc. Tothom ha de tenir una visió general de què és el que està passant per saber què ha de fer i quin personatge ha de moure en cada moment, però potser no és obvi en cada moment. Algú pot estar pensant en portar un heroi cap al seu punt d’exploració per poder continuar obrint mapa, però falta que un altre jugador faci el seu moviment per poder seguir, com per exemple pujar unes escales mecàniques, i s’està dedicant a moure altres personatges (o potser ni tan sols ha vist que estem esperant a què mogui el que ens interessa). Com podem indicar-li que estem esperant que faci alguna cosa? Doncs la única forma de comunicació que tindrem normalment és un peó de fusta que posarem davant d’algú quan volem que faci alguna cosa. No podem fer-li cap altre indicació ni visual ni sonora. Simplement li deixarem el peó al davant i amb això li estarem dient que estem esperant que faci alguna cosa, però no podrem aclarir-li què és el que volem que faci. En poc temps aquest peó estarà donant voltes passant d’un jugador a un altre a un ritme frenètic.

Normalment només es podrà fer servir el peó de fusta per comunicar-se, però quan es pot parlar? Doncs parlar només es pot fer cada cop que se li doni la volta al rellotge de sorra, una altra des les complicacions del joc. D’entrada només es disposa de tres minuts per completar la partida, cosa que és pràcticament impossible. Per guanyar temps s’han de fer servir els rellotges de sorra que estan dibuixats en el mapa. Cada cop que els jugadors vegin que està a punt d’esgotar-se el temps (o quan ells ho prefereixin) poden entrar en una casella amb aquest símbol. Llavors se li dóna la volta al rellotge de sorra i abans de continuar els jugadors poden discutir tot el què vulguin mentre el temps continua corrent. En el moment en què algú toqui un personatge s’haurà de deixar de parlar i continuar en silenci segons les regles habituals. Per tant quan es gira el rellotge es pot parlar tot el que es vulgui, però el temps continua corrent... A més cada símbol de rellotge de sorra es pot fer servir un únic cop. Després es marca amb una creu  com desactivat i no es pot tornar a utilitzar durant aquella partida.

Escenaris

Per acabar-ho d’adobar, el joc presenta un conjunt d’escenaris que és recomanable jugar per ordre que aniran introduint noves normes. Així en el segon escenari s’afegeixen noves llosetes amb una sortida per a cada heroi. D’aquesta manera ja no ha de sortir cadascú per la seva sortida sinó que s’han de dirigir a la seva particular. En el següent la lloseta d’accions disponibles per a cada jugador s’ha de passar al jugador de l’esquerra cada cop que es dóna la volta al rellotge, fen que el caos augmenti. Els següents escenaris introdueixen noves llosetes i habilitats especials per a cada heroi. Tindrem punts especials pels que només podrà passar el nan o càmeres de seguretat que haurem de desactivar amb el guerrer entre d’altres.

A partir d’aquí cada escenari tindrà alguna norma especial que farà que gaudim encara més del joc. Ideal per jugar amb la família i amb els amics.

Magic Maze

Nº de jugadors: 1-8
Edat: 8+
PVP: 25 €
Editorial: 2 Tomatoes
Autor: Kasper Lapp
Disponible per provar a Via Lúdica.

Subscriu-te a la nostra Newsletter

La millor manera d'estar al dia de totes les novetats de Via Lúdica.